Käsittelyä odottavien hakemusten nousun määrä, noin 3700, on hidastunut edellisiin viikkoihin verrattuna, vaikka uusia hakemuksia saapuu viranomaisille jatkuvasti. Soterin hakemusruuhka koskee vain uusia rekisteröityviä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajia tai olennaisia muutoksia hakeneita. Tällä hetkellä yksittäisen hakemuksen käsittely voi kestää useita kuukausia, vähintään noin kaksi ja puoli kuukautta. Käsittelyaikoja ei pystytä valitettavasti vielä tarkentamaan, sillä rekisteröintihakemuksia käsittelee seitsemän eri virastoa, Valviran lisäksi kuusi aluehallintovirastoa. ”Lisäresurssit, tekniset korjaukset sekä palveluntuottajien ohjeiden selkeyttäminen ovat auttaneet hakemusruuhkan purkamisessa. Vaikka edistystä on tapahtunut, on hakemuksensa käsittelyä odottavien palveluntuottajien kannalta tilanne edelleen haastava. Teemme kaiken mahdollisen, jotta tilanne saadaan parempaan päin niin pian kuin mahdollista”, toteaa ylijohtaja Markus Henriksson. |