Tutkimus: Ymmärrys second victim -ilmiöstä edistää oikeudenmukaista työkulttuuria

Työpaikan tuen puute voi pahentaa hoidon vaaratapahtuman seurauksia terveydenhuollon ammattilaiselle.

Yli kolmannes tutkimukseen vastanneista oli kokenut organisaation tuen vaaratapahtuman jälkeen vähäiseksi.

Hoitoon liittyvistä vaaratapahtumista aiheutuu terveydenhuollon ammattilaisille henkistä kuormitusta, osoittaa Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus. Sen tuloksissa irtisanoutumisaikeet ja poissaolot työstä olivat vaaratapahtumien jälkeen yleisempiä niillä, jotka kokivat jääneensä vaille riittävää työorganisaation tukea ja joita tapahtunut kuormitti voimakkaasti.

Viimeisen vuosikymmenen aikana on tutkittu runsaasti niin sanottua second victim -ilmiötä. Sillä viitataan hoidon vaaratapahtumaan osallisena olleeseen ammattilaiseen tapahtuneen ”toisena uhrina” hänelle tapahtuneesta koituneen henkisen kuormituksen vuoksi.

Nyt julkaistussa tutkimuksessa tehtiin kahdessa suomalaisessa yliopistosairaalassa työskennelleille hoitajille ja lääkäreille kysely vuosina 2022–2023. Vastauksia saatiin 149, ja vastaajista valtaosa oli hoitajia. Tulokset julkaistiin Journal of Advanced Nursing -lehdessä.

Tutkimus osoitti, että työorganisaation tarjoama tuki vaaratapahtumissa osallisena olleille vaikuttaa heidän työhönsä. Irtisanoutumisaikeita ja poissaoloja oli enemmän, jos työorganisaation tuki koettiin riittämättömäksi ja jos tapahtunut aiheutti suurta henkistä kuormitusta. Yli kolmannes vastaajista oli kokenut organisaation tuen vaaratapahtuman jälkeen vähäiseksi.

– Terveydenhuollon organisaatioiden on aika tunnistaa second victim -ilmiön merkitys ja edistää toimintamalleja sen turvaamiseksi, että terveydenhuollon ammattilaiset saavat näissä tilanteissa tarvitsemansa tuen, sanoo tutkimusartikkelin ensimmäinen kirjoittaja, väitöskirjatutkija Sanu Mahat.

Aiheesta tarvitaan lisää tutkimusta myös muissa terveydenhuollon ammattiryhmissä.

Tutkijat tähdentävät, että lisäämällä ymmärrystä second victim -ilmiöstä voidaan edistää syyllistämätöntä ja oikeudenmukaista työkulttuuria, jossa kannustetaan oppimaan virheistä eikä virheiden tekijöitä leimata. Näin terveydenhuollossa voidaan panostaa sekä potilasturvallisuuteen että työntekijöiden hyvinvointiin.

Tutkimusartikkeli: A mediation model of organizational support. Journal of Advanced Nursing.