Ilman hyvinvoivia esihenkilöitä ei ole hyvinvoivia työyhteisöjä

On tärkeä tosiasia tunnistaa se, että korona-aika on ollut haasteellista hoitotyössä ja siitä syystä myös erityisesti hoitotyön johdon kuormitus on ollut rankkaa. Jatkuvasti muuttuvien ja osin epäselvienkin käytännön ohjeistusten ja lainsäädännön seuraaminen on ollut haastavaa arjen organisoinnissa. Puhumattakaan siitä, että pula työntekijöistä on vienyt paljon esihenkilöiden työaikaa ja resurssia.

Koronatilanne toki on hellittämässä, mutta kohtaamme samaan aikaan myös uusi haasteita. Koronan aikana muodostunut hoitovelka pitää pystyä purkamaan ja samaan aikaan pandemia-aikana syntyneet uudet terveysongelmat nostavat nyt päätään ja terveydenhuollon pitää pystyä näihin haasteisiin vastaamaan. Kaiken lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen toimeenpano ja toimintojen uudelleen organisointi teettää työtä. Miten näiden mullistusten keskellä terveydenhuollon esihenkilöt voivat johtaa omaa työhyvinvointiaan ja työmotivaatiotaan? Mielestämme tähän ongelmaan on keskeistä löytää ratkaisuja, jotta työyhteisöt voivat toimia hyvin potilaan parhaaksi.

Työelämän murroksessa on myös monia tekijöitä, jotka vaikuttavat työyhteisöön ja lähiesihenkilöiden johtamistyöhön.

Keikkatyöntekijöiden ja sijaisten lisääntyessä terveydenhuollossa nousee keskusteluun tilanteen vaikutukset työn laatuun sekä vakihenkilöstön työn kuormitukseen. Vakihenkilöstön työmäärä voi lisääntyä työpaikan arjen vastuutehtävien hoitamisesta sekä tehtävistä, jotka vaativat pitkäjänteistä, laadukasta ja laaja-alaista osaamista ja työotetta. Onko muutos uhka vai mahdollisuus? Miten johtaa työyhteisöä, jossa erilaiset työntekemisen muodot ja työsuhteet yleistyvät? Voiko ajassa palata taaksepäin vai otetaanko uusi aika vastaan avoimesti?

Useissa organisaatioissa on ollut jo pidemmän aikaa käytössä työhyvinvoinnin mittaristot, joilla seurataan systemaattisesti muun muassa työtyytyväisyyttä, työuupumusta, sairauspoissaoloja, loukkaantumisia, työpaikan ilmapiiriä ja työpaikan fyysistä ympäristöä. Kuinka olemassa olevia mittaristoja voitaisiin kehittää huomioimaan entistä paremmin muuttunut työelämä? Miten työhyvinvointistrategiaa voidaan kehittää?

Esihenkilön oma jaksaminen heijastuu vuorovaikutukseen ja koko työyhteisöön. Millaisilla keinoilla sinä ja koko tiimisi voivat paremmin työssään ja arjessaan? Huomioitko riittävästi palautumisen, vapaa-ajan ja huvittelun merkityksen? Millainen ilmapiiri teillä on ja millaista työyhteisötarinaa teillä kerrotaan? Miten teidän työyhteisötarinastanne tehdään hauska, kiva ja houkutteleva uusille tulla mukaan?

Näistä teemoista keskustelemme Sinalabin koulutuspäällikkö Taneli Lohilahden johdolla Taja ry:n webinaarissa ke 8.2 klo 15.00. Ilmoittaudu mukaan LINKIN kautta!

Kouluttaja Taneli Lohilahti on huumorintajuinen ja mukaansa tempaava persoona, jonka esiintymistyyli tekee oppimisprosessista hauskan, rentouttavan ja motivoivan. Taneli tarjoaa koulutuksia laboratoriotyön asiakaspalvelun kehittämisestä, työhyvinvoinnista ja työyhteisötaidoista luentojen ja yksilövalmennuksien muodossa.

Taneli Lohilahti, koulutuspäällikkö, Sinalab Oy

e-mail: taneli.lohilahti@sinalab.fi

www.sinalab.fi