Syksyn aloitus poikkeusoloissa - kuinka lieventää koronan toissijaisia vaikutuksia?
Jarkko Koskiniemi, hallituksen jäsen
Syksy mielletään usein uuden vuoden aloituksena. Se tarkoittaa monelle tajalaiselle uuden työrupeaman aloitusta, tai uuden opiskelulukuvuoden aloitusta. Kesälomat saimme viettää melko rauhallisissa merkein. Paluu syksyyn tapahtui edelleen poikkeusoloissa, vaikka näin ei pitänyt olla. Kaiken kaikkiaan lomilta on nyt palattu työpaikoille ja kouluun hyvin poikkeukselliseen tilanteeseen. Tulevaisuus näyttää epävarmalta ja koronan toinen aalto nostaa päätään.
Työskentely sote-sektorilla on toki jatkunut taukoamatta läpi kesän. Korona tilanteen ollessa rauhallinen saimme mekin hieman huokaista. Työ- ja koulupaikoilla lähdettiin suunnittelemaan syksyä lähes täydellä teholla. Tähän päivään mennessä kuitenkin suurin osa massatapahtumista ja koulutustilaisuuksista on jo peruttu. Osassa työpaikoista jatketaan edelleen työskentelyä etänä. Suurin osa ammattikorkeakouluista ja yliopistoista jatkavat etänä kuitenkin niin, että aloittaville opiskelijoille turvataan aloitus läsnäololla.
Mikä siis tällä hetkellä puhuttaa tajalaisten työpaikoilla ja kouluissa? Sote-sektorilla ei niinkään pelätä koronan toista aaltoa, siinä mielessä, että siitä ei selvittäisi kuten kevään aallostakin, erittäin mallikkaasti. Tällä hetkellä puhuttaa koronan toissijaiset vaikutukset. Sote-alan henkilöstöä harmittavia toissijaisia vaikutuksia ovat koulutus ja kehittämistoiminnan peruminen tai hidastaminen. Tämä aiheuttaa väistämättä sen, että ammatillinen itsensä kehittäminen jää jäihin. Verkostoitumisen mahdollisuudet pienenevät. Yhteisöllisyyttä lisäävät virkistystapahtumat peruutuvat.
Kuinka sitten lieventää koronan toissijaisia vaikutuksia työpaikoilla ja kouluissa? Koulutus- ja kehittämistoiminnassa tulisi ottaa käyttöön hybridistrategia. Koulutus-, kehittämis- ja virkistystoiminta tulisi järjestää niin, että turvataan osallistujien turvallisuus. Ensisijaisesti on tärkeää huolehtia työyksikön etätyövälineet kuntoon, jotta koulutus- ja kehittämistoiminnan järjestäminen on mahdollista etäyhteyksiä hyödyntäen. Suosittelen hödyntämään organisaatioidenne sisältä löytyvää osaamista koulutus- ja kehittämistoiminnan järjestämiseksi. Lisäksi nyt olisi oiva tilaisuus antaa työntekijöille aikaa kehittää osaamistaan itsenäisesti. Mikä olisikaan sen parempi tapa kouluttaa itseään kuin lukemalla? Virkistystoiminnan järjestäminen etänä on sekin testattu toimivaksi: Tarvitaan vain hieman luovuutta, innovatiivisuutta ja innokkuutta.
Syksyisin terveisin
Tajan hallituksen jäsen
Jarkko Koskiniemi